Kad fotogrāfe pati nostājas kameras priekšā: par sagatavošanos fotosesijai un satikšanos ar sevi
Kamera man ir pa rokai vienmēr — tā stāv mājās, tā ir manā somā, tā ir kā daļa no manis. Kad jūtos labi, kad kaut kas iekšēji sakrīt, kad paskatos spogulī un sev patīku, es vienkārši paņemu kameru un palūdzu kādam mani nobildēt. Nekas īpašs — tikai vēlme saglabāt sajūtu: “šodien es jūtos skaista.”
Bet nekad iepriekš nebiju īrējusi studiju sev fotosesijai. Studijas sesija nozīmē fiksētu laiku, vietu, rezervāciju — un tātad, nekādas atkāpšanās. Un pēc Mērfija likuma — tieši šajā dienā viss notiek ne tā, kā vajadzētu.
Mana pieredze
Es izdarīju to, ko darītu daudzas sievietes: rezervēju studiju sen iepriekš, domājot — kad būs laiks, tad būšu gatava.
Dienu pirms fotosesijas nepaskatījos kalendārā — kā vēlāk izrādījās, izvēlējos mēneša pašas nepiemērotākās dienas. Mans ķermenis pirms cikla aizturēja šķidrumu, jutos uzpūtusies, un hormonāli biju īsts emociju kokteilis. Mati nepaklausīja vispār — ieveidoju, sapratu, ka viss “garām”, mēģināju labot un beigu beigās izmazgāju un sāku no jauna.
Grimu uzkrāsoju sev pati. Zināju, ka tajā dienā negribu tuvplānus — gribēju brīvas, mākslinieciskas, elpojošas bildes. Tādas, kur jūtu sevi. Es vairāk koncentrējos uz tērpiem un sajūtu, ne uz perfekciju. Es pati nekad neesmu bijusi savu tuvplānu portretu fane — man tuvāka ir kustība, gaisma, atmosfēra.
Un tad, protams, nāca nākamais izaicinājums — bērns.
Manai meitai tūlīt būs trīs gadi. Mājās viņa teica: “Jā, mamma, brauksim bildēties.” Bet, protams, studijā viss bija citādi. Kā jau trīsgadnieks, viņa kļuva par mazu velnēnu. Labi, ka biju paņēmusi līdzi konfektes — mūsu darījuma princips bija vienkāršs: “Tu apsēdies, paskaties uz kameru — dabūsi konfekti.”
Kam vispār vajag fotosesiju?
Fotosesija nav tikai bildes. Tā ir satikšanās ar sevi.
Tas ir viens no maigākajiem un efektīvākajiem pašizziņas veidiem — vizuāla terapija. Kad sieviete atļaujas būt redzama, kad viņa sevi ierauga nevis kā “mammu”, “darbinieci” vai “partneri”, bet kā sevi — tādu, kāda viņa ir šodien.
Individuālajās fotosesijās viss ir par tevi: tērpi, krāsas, gaisma, kustības, kurpes un aksesuāri. Viss tiek pielāgots tavai enerģijai un noskaņai. Tā ir pieredze, ne tikai process.
Pāriem fotosesija ir attiecību elpa. Tā nav tikai kopbilde — tā ir iespēja atkal paskatīties vienam uz otru, pieskarties, pasmieties, atcerēties, kā bija, kad vēl nekas nebija jāskaidro. Fotogrāfs šeit ir kā starpnieks — nolasot jūsu ķīmiju, viņš palīdz atjaunot tuvību.
Ģimenēm fotosesija bieži ir mazliet haotiska — bērni skrien, neklausa, grib ēst vai gulēt. Un tas ir normāli. Tieši šie neperfektie brīži bieži kļūst par visskaistākajiem. Labs fotogrāfs pratīs strādāt arī tad, kad viss šķiet nekontrolējams, un saglabās patieso — to, kā jūs esat kopā.
Kā sagatavot bērnu fotosesijai
Ja bērns jau ir apzinātā vecumā — runā ar viņu dienu iepriekš. Stāsti, kas notiks, rādi bildes no interneta, ka šādas bildes arī jūsu ģimene izveidos. Bērni saprot daudz vairāk, nekā mēs domājam.
Ja bērns vēl ir mazs, izvēlies dienas pirmo pusi — pēc miega, pēc ēšanas, ne pirms. Izsalkums un nogurums ir lielākie fotosesijas ienaidnieki.
Paņem līdzi rotaļlietu, mīļlietu, konfekti vai kaut ko, kas palīdz noturēt uzmanību.
Ļauj viņam spēlēties — audumi, cepures, cimdi, mazi aksesuāri — viss, kas piešķir dabisku kustību un prieku kadrā. Jo vairāk viņš jūtas iesaistīts, jo patiesākas būs bildes.
Bildē bērns spēlējas ar auduma faktūru. Mamma ir kadrā un rotaļājas ar bērnu. Veidojas dabisks kadrs.
Kā sagatavot vīru
Šis ir klasisks jautājums. Vīriešiem fotosesija bieži šķiet kā sods, nevis piedzīvojums. Bet te ir pāris pārbaudītas metodes:
-
Izskaidro, kāpēc tev tas ir svarīgi. Nevis “vajag bildes”, bet “es gribu, lai mums ir atmiņa par šo posmu”.
-
Iesaisti viņu izvēlē — ļauj viņam izvēlēties savu apģērbu no vairākiem variantiem.
-
Neliec viņam pozēt — ļauj viņam būt sev. Smiekli, kustība, īsts pieskāriens rada vairāk nekā jebkura "pareizā poza".
-
Ja jūti, ka viņš ir nervozs — dod viņam uzdevumu: “Palīdzi ar bērnu”, “paturi šo audumu”, “parādi, kā tu mani apskauj.”
Kad vīrietis jūtas noderīgs, ne spiests, viņš atveras.
Ko vilkt?
Te viss atkarīgs no tā, ko vēlies. Vai gribi klusas, elegantas bildes? Vai rotaļīgas un brīvas?
Man pašai — tērpu izvēle bija būtiska. Es izvēlējos vairākus variantus, jo katrs no tiem palīdzēja iejusties citā sajūtā.
Kā varianti : viena kleita — sievišķībai, blūze un bikses — formālākai kombinācija, garie satīna svārki un adīts džemperis ar gariem zābakiem šikumam.
Ieteicamās krāsas:
Bēšs, balts, melns, tumši zils, tumši zaļš, bordo, vecrozā — mierīgas krāsas, kas izceļ cilvēku, ne tērpu.
👗 Sievietēm — apģērba idejas fotosesijai
-
Lina kleita smilškrāsā vai gaiši pelēkā tonī — kustas līdz ar ķermeni, labi elpo un izskatās dabiski jebkurā gaismā.
-
Baltas kokvilnas blūze + tumši džinsi — minimālistisks un tīrs tēls, ideāli piemērots tuvplāniem.
-
Midi kleita ar jostu vai drapējumu — izceļ vidukli un kustību, rada plūdenu sievišķību.
-
Zīda krekls + augsta jostasvieta svārki — mīksta gaisma uz zīda virsmas piešķir kadram luksusa sajūtu.
-
Vienkrāsains bodijs + plūstoši auduma svārki — lieliski piemērots mākslinieciskām, kustīgām sesijām.
-
Tumši legingi + oversize džemperis — brīvs, mājīgs, silts tēls; lieliski der mājas vai rudens sesijai.
-
Denim + balts T-krekls + krekls virsū — ikdienišķi, bet fotogēniski — ideāli ģimenes fotosesijām.
-
Zīdīgs kimono-tipa halāts + kailas pēdas — poētisks, maigs variants studijas vai boudoir sesijai.
-
Viegla adīta kleita krēmkrāsā — piešķir maigumu un siltumu; ideāli kombinējama ar plediem, audumiem.
-
Tilla svārki + vienkāršs tops — ja vēlies mazliet romantikas un kustības.
-
Kombinezons no kokvilnas vai lina — ērti un moderni, lieliski kustībā.
-
Augstākas jostasvietas džinsi + tops — kontrasts starp stingru un plūstošu audumu.
-
Plūstoša kleita ar garām piedurknēm un zemu muguru — elegantam un sapņainam efektam.
-
Vienkrāsains džemperkleita + augstie zābaki — ideāli rudens sesijai dabā.
-
Viegli linu šorti + brīvs balts krekls — pie jūras vai vasaras lokācijā.
-
Vienkrāsaina blūze ar interesantu faktūru (mežģīnes, izšuvumi) — gaismā izskatās dzīvīgi un dabiski.
-
Adīta jaka + plūstoša kleita — labs balanss starp mīkstumu un struktūru.
-
Zīdīgs vai samta tops + tumšas bikses — labi der vakara fotosesijām ar maigāku apgaismojumu.
-
Vienkrāsains lina kostīms (bikses + bleizeris) — elegants, bet brīvs.
-
Vienkrāsaina kleita ar izgriezumu mugurpusē vai plecos — vizuāli interesanti un kamerai patīkami leņķi.
👕 Vīriešiem — apģērba idejas fotosesijai
-
Tumši džinsi + balts krekls — klasika, kas der visur.
-
Pelēks džemperis + gaišas kokvilnas bikses — komforts un elegance.
-
Tumši zila žakete + pelēks T-krekls + brūni apavi — viegli formāls, bet ne stīvs.
-
Bešs T-krekls + olīvkrāsas bikses — mūsdienīgi, saskaņoti ar dabas toņiem.
-
Krekls ar nelielu tekstūru (piem., lins, kokvilna) — rada gaismas spēli kadrā.
-
Melns T-krekls + tumši džinsi — minimālistiski, bet droši; labi strādā portretos.
-
Balts polo + brūni chino bikses — tīrs, sportiski elegants izskats.
-
Tumši bikses + viegls džemperis ar apkakli — der gan pilsētā, gan dabā.
-
Lina krekls + džinsi — vienkārši, dabiski, elpojoši.
-
Tumši pelēks bleizeris + džemperis zem tā — labākā kombinācija rudenim.
-
T-krekls un jakas kombinācija (piem., bomberis vai džinsu jaka) — brīvam, bet sakārtotam tēlam.
-
Zila krekla tonis + bēši chino bikses — kontrasts, kas kamerā izskatās dārgi un harmoniski.
-
Krēmkrāsas T-krekls + tumši zils džemperis — labs balanss aukstās gaismas sesijām.
-
Vienkrāsains džemperis + auduma bikses — lielisks variants ģimenes fotosesijām.
-
Lina krekls ar uzlocītām piedurknēm + viegli apavi — brīvam, siltam noskaņojumam.
-
Melns krekls + pelēki džinsi — kontrastains un vizuāli spēcīgs tēls.
-
Vienkāršs T-krekls + jakas virsslānis (piem., vilnas vai flaneļa) — tekstūra rada dzīvu attēlu.
-
Brūnas bikses + gaiši zils krekls — klasisks, silts tonālais salikums.
-
Vienkrāsains polo + džinsi + brīvi apavi — labs „vīrieša komforta” variants.
-
T-krekls + garroku lina krekls virsū (nesavilkts) — rada kustību un vieglumu.
🎨 Krāsu kombināciju ieteikumi
| Sievietēm | Vīriešiem | Der abiem |
|---|---|---|
| Bēšs + balts + zeltains aksesuārs | Tumši zils + bēšs + balts | Džinss + balts + pelēks |
| Vecrozā + pelēks + gaišs zils | Tumši pelēks + bordo + balts | Olīvzaļš + smilškrāsa + brūns |
| Balts + melns + zelts | Tumši zils + brūns + pelēks | Balts + džinss + bēšs |
| Krēmkrāsa + zeltains + džinss | Pelēks + bēšs + balts | Dabas toņi (zeme, koks, debesis) |
💡 Profesionālais padoms:
Kameras priekšā labi izskatās vienkāršība, tekstūra un kustība.
Tāpēc labāk izvēlies vienu izteiktu akcentu (piemēram, kleitu ar interesantu kritumu vai vienu rotaslietu), nekā piecus vienlaicīgi. Gaisma mīl tīras līnijas un audumus, kas “elpo”.

No kā izvairīties fotosesijā
Ir lietas, kas fotoaparāta acij ne vienmēr draudzīgas — tās novērš uzmanību no cilvēka, maina ādas toni vai izjauc bildes harmoniju. Ja fotosesijas mērķis ir izcelt cilvēku, ne drēbes vai priekšmetus, tad šīs 10 lietas labāk atstāt skapī.
10 lietas, no kurām izvairīties fotosesijā:
-
Spilgti neona toņi (dzeltenais, zaļais, rozā)
Šīs krāsas kamerā atstaro gaismu uz ādas un padara sejas toni nedabisku, bieži piešķirot zaļganu vai rozīgu nokrāsu. -
Lieli uzraksti un logotipi uz apģērba
Uzreiz pievērš skatītāja aci sev, ne cilvēkam. Bilde kļūst par reklāmu, ne stāstu. -
Sīki, kontrastaini raksti (rūtiņas, svītras)
Tie rada tā saukto moiré efektu — vibrējošas līnijas vai raibumu, kas traucē acij un samazina bildes kvalitāti. -
Spīdīgi audumi
Gaisma tajos atspīd nevienmērīgi, un ķermeņa forma kļūst plakana vai izkropļota. -
Ļoti sintētiski, lēta izskata audumi
Tie burzās, spīd un neveido skaistu kritumu. Kamerā tie izskatās “neīstāki” nekā dzīvē. -
Lieli un koši ziedu vai ģeometriski raksti
Tie konkurē ar cilvēka seju — īpaši tuvplānos, kur skatītājam vajadzētu redzēt acis, ne ornamentu. -
Pārāk stingrs vai pārāk brīvs apģērbs
Pārāk ciešs — ierobežo kustību un rada spriedzi sejā; pārāk vaļīgs — “noēd” ķermeņa formu un atņem pozu izteiksmīgumu. -
Masīvi, uzmanību piesaistoši apavi
Īpaši baltas sporta kurpes vai lielgabarīta zābaki fotogrāfijā bieži izskatās smagnēji un novirza skatienu no augšdaļas. -
Pārāk daudz spīdīgi aksesuāri
Spīdīgi auskari, masīvas kaklarotas, gredzeni var pārvērst smalku portretu par vizuālu troksni. -
Pārāk daudz kontrastīgu krāsu vai faktūru vienā tērpā
Kad drēbēs ir trīs vai četras atšķirīgas krāsas, skatītāja acs vairs neredz cilvēku — tikai formu un detaļas.
Apģērba gabali paši par sevi ir skaisti, koši un piesaista uzmanību — šādas krāsas lieliski der, ja mērķis ir modes fotosesija vai ja fotosesijas laikā tiek uzņemtas tikai dažas šāda stila bildes.Tomēr visa fotosesija vienā šāda tipa, ļoti krāsainā un rakstainā apģērbā parasti nav ieteicama, jo spilgtie toņi novērš uzmanību no cilvēkiem un emocijām.
Blakus redzamajā ģimenes kopbildes piemērā var labi pamanīt, kā nesaskaņotas krāsas un dažādi raksti rada vizuālu disharmoniju — acs apmaldās starp detaļām, un galvenais foto vēstījums (cilvēki, emocijas, saikne) pazūd.
💡 Svarīgi:
Viss šeit minētais neattiecas uz fashion, radošajām vai aksesuāru fotosesijām, kur šie elementi ir daļa no idejas.
Ja mērķis ir uzsvērt tērpu, rotas vai skaistuma eksperimentu, tad spilgtas krāsas, lieli auskari, metāliskas tekstūras un ekspresīvs grims var būt tieši tas, kas vajadzīgs.
Bet, ja fotosesijas mērķis ir cilvēks — viņa seja, emocija, klātbūtne, tad labāk ļaut visam pārējam atkāpties fonā, lai foto stāsta galvenais varonis būtu Tu.
Krāsu tendences 2025.–2026. gadā ( Tikai papildus informācijai, nav jāievēro)
-
Pantone 2025. gada “Color of the Year” ir „Mocha Mousse” (PANTONE 17-1230) — silts, kakao brūns tonis ar sārtu vai mauves apakštoni, kas tiek raksturots kā “sajūtu silta” un dabiskuma iemiesojums.
2026 gada pavasara/vasaras krāsās dominēs tādi toņi kā “Capri Blue” – cerulean/tirkīza. -
Dizaineri interjera un modē jau runā par paleti, ko dēvē par „Earthy Vibrancy” — bagāti dabas toņi: okera, olīvekrāsas zaļš, dubļaini zili, dziļi plūmju toņi.
-
Modē arī saglabājas neitrālie un dabīgie toņi: jūraszils, smilškrāsa, maigais terakots, aukstais pelēkais, vecrozā — tie lieliski saskan ar Latvijas gaismas apstākļiem un fotosesijām ārā vai iekštelpās.
-
Neaizmirsti — galvenais ir, ka krāsa piestāv cilvēkam, ne tikai tāpēc, ka tā ir “tendence”. Ja tavs sejas tonis, mati, acis labāk sader ar neitrāliem toņiem vai tieši otrādi spilgtiem toņiem— tad dod priekšroku tiem.
Par apaviem un grimu
Apaviem jāatbilst tēlam. Pie jūras — basām kājām. Dabā — ērti zābaki vai sandales. Studijā — viegli, tīri, eleganti. Ja nepieciešams, bildēsim arī bez apaviem — tas bieži rada siltuma sajūtu.
Grims — atkarīgs no mērķa. Ja fotosesija ir tuvplāniem vai glamūrīga — vērts izmantot profesionālu vizāžistu.
Ja vēlies dabisku rezultātu — izvēlies tonālo krēmu ar satīna finišu (ne pilnīgi matētu), nedaudz krēmveida vaigu sārtuma un lūpu balzamu. Mazāk ir vairāk.
Populāri produkti, kas labi izskatās kamerā:
-
NARS Sheer Glow,
-
Charlotte Tilbury Light Wonder,
-
L’Oréal True Match Serum Foundation.
Par bilžu daudzumu un noskaņu
Nav vajadzīgas simts bildes. Patiesībā ģimenes fotosesijā pilnīgi pietiek ar dažām labi iestudētām pozām — tām, kur visa ģimene skatās tieši kadrā — un pēc tam ar dabiskām emocijām, kuras es kā fotogrāfs vēlos noķert nepiespiestā atmosfērā.
Pirmajās piecpadsmit minūtēs cilvēki vēl tikai ieiet ritmā, taču tieši pēc tam sākas īstums — kad spriedze nolaižas un parādās patiesie smaidi, kustība, tuvība.
Sievietēm individuālajās fotosesijās es vienmēr iesaku paņemt vismaz trīs dažādus tērpus. Tas palīdz iejusties citā noskaņā, izpaust dažādas puses — no maiguma līdz spēkam. Tā rodas dziļums un emociju daudzveidība, un arī pašai ir interesanti sevi ieraudzīt dažādos tēlos.
Par sevis redzēšanu bildēs
Es pati sevi esmu daudz pētījusi spogulī. Zinu, ka man vislabāk izskatās mazliet sānis, ne tieši no priekšpuses fotogrāfēti tuvplāni Zinu, ka pēc grūtniecības man palicis vēders, un es to negribu akcentēt.
Un tas ir normāli.
Ja uzticies fotogrāfam — pasaki, kas tev patīk. Varbūt tā ir smaida līnija, mati, acis. Pasaki arī, ko negribi — labāk atklāti. Labs fotogrāfs tevi sadzirdēs un pielāgos gaismu un leņķi, lai tu redzētu sevi tā, kā gribi.
Tā ir sadarbība, ne vērtējums.
Noslēgumā
Fotosesija nav par citiem. Tā ir par Tevi.
Par to, ka Tu atļauj sev būt redzamai — ar bērnu, ar partneri, ar saviem matiem, kas šodien “nekrīt pareizi”.
Par to, ka Tu apstājies savā skrējienā un pasaki: “Šī diena ir man.”
Tā ir diena, kurā Tu satiec sevi.
Un ja šis raksts palīdz Tev ieraudzīt, ka fotosesija nav stresa avots, bet iespēja elpot, — tad ziniet, ka arī man šī diena, kad es pati nostājos kameras priekšā, nebija tikai bildes. Tā bija satikšanās ar sevi — un ar visām jums.